Milites Templi
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Godfried krijgt een plaats in de stamboom van Sint-Omaars

Ga naar beneden

Godfried krijgt een plaats in de stamboom van Sint-Omaars Empty Godfried krijgt een plaats in de stamboom van Sint-Omaars

Bericht  Erik van Lubbeek zo jan 18, 2009 7:06 pm

van de site : www.tempeliers.be

(Ieper - Saint-Omer, F) De Franse historicus Thomas Delvaux publiceerde in december 2007 zijn studie over het geslacht van Sint-Omaars en haar rol tijdens de kruistochten. Dit bijna 500 pagina's dikke werk, positioneert voor het eerst de mede-stichter van de Tempelorde, Godfried, binnen het burggrafelijk geslacht.

Journalist J. Hosten legde in 2006 als eerste een verband tussen de kruisvaarder Hugo van Sint-Omaars en de medestichter van de Tempelorde, Godfried van Sint-Omaars: "Bij het lezen van kruisvaarderskronieken stootte ik voortdurend op de naam Hugo van Sint-Omaars, die een belangrijke rol speelde aan de zijde van de eerste koning van Jeruzalem. Het leek me toen best mogelijk dat deze Hugo een familielid was van de mede-stichter van de Tempeliers (Bron: Hosten J., Tempeliers, pp. 15-21). Bewijzen kon ik echter niet voorleggen, maar zowel geografisch als chronologisch kon het kloppen. Ik heb me toen gericht tot de Bibliothèque Municipale van Saint-Omer voor meer informatie, zij brachten me in contact met historicus Thomas Delvaux. Hij was bezig met het hertekenen van de stamboom van dit geslacht." Thomas Delvaux bevestigde enerzijds dat Godfried deel uitmaakte van de burggrafelijke familie en anderzijds dat hij verwant was met kruisvaarder Hugo. "Meer dan een schriftelijke bevestiging kreeg ik niet", aldus J. Hosten, "het bleef wachten op de publicatie Delvaux' titanenwerk om de wetenschappelijke bewijzen te zien." In 'Le sang des Saint-Omer', hertekent de Franse historicus de stamboom van het geslacht. Hosten: "Dit werk is van groot belang voor de studie van de beginjaren van de tempelorde. Het geeft immers aan de Godfried van Sint-Omaars wel degelijk deel uitmaakte van de familie van burggraven van de gelijknamige stad. Alain Demurger, een belangrijk tempeliers-historicus, beweerde immers jarenlang het tegendeel". De studie van Delvaux toont bovendien aan dat de Saint-Omers een belangrijke rol speelden tijdens de kruistochten. Volgens Delvaux waren Godfried en Hugo broers van Willem I van Sint-Omaars (Delvaux, Saint-Omer, pp. 15-16 en 267) en dus oom van de latere Tempelridder Hosto van Sint-Omaars. De rol die de familie speelde bij het ontstaan en bij de groei van de orde is genoegzaam bekend.

Het werk van Thomas Delvaux heet voluit 'Le sang des Saint-Omer des croisades à la quenouille en Artois, Flandre, Normandie, Angleterre et dans les Etats Latins d'Orient' en telt 500 pagina's. Het werk kost 95 Euro, verzendingskosten niet inbegrepen en is verkrijgbaar bij de auteur:

Thomas DELVAUX
19, résidence de la Mairie
62500 TATINGHEM
Erik van Lubbeek
Erik van Lubbeek
Grootmeester
Grootmeester

Aantal berichten : 142
Leeftijd : 55
Woonplaats : Lubbeek - Brabant
Registration date : 15-09-08

http://www.ementz.be

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum